pondělí 24. března 2014

Atrakce bez jištění

Mnoho českých online zpravodajských médií vytváří nevyzdrojovaný a neověřený obsah, který baví stovky lidí. To byla jedna z prvních  informací, kterou jsem si z přednášek StuNoMe odnesla. V podstatě to není nic, co by člověka příliš překvapovalo. O to je taková zpráva smutnější.


Jak to bylo

Všechno to začalo na stránkách Lajkovani.cz Josefa Šlerky. Hned na homepage vidíte, jaká zpráva má aktuálně nejvíce interakcí. Vedle toho lze jednoduše zjistit, kolik prostoru v jednotlivých médiích věnují konkrétním lidem a tématům.

Odhalíte tak, že Andeji Babišovi poskytly v posledních 90 dnech nejvíce prostoru Parlamentilisty.cz. Svými 573 převážně negativně laděnými příspěvky absolutně převálcovaly konkurenci. Aktualne.cz je z druhého místa se svými 102 zmínkami jen těžko dožene. A s takovou informací už lze dále pracovat. 


My se snažili v rámci předmětu Informační věda a srovnávací mediální studia jistit, jak česká nejnavštěvovanější zpravodajská online média informují své čtenáře. Zda-li se jejich zaměstnanci chovají jako správní novináři, či hřeší. 


Důvěřuj, prověřuj, ale hlavně nikdy nikomu nevěř

V podstatě neexistuje způsob, který dokáže o určité informaci ostatní zpravit naprosto pravdivě. Kdyby byl člověk puntičkář, nemůže věřit ničemu, co mu druhý říká. Každá informace má svá ale. Jenomže ale u některých online médií jsou do očí bijící.

Ale č. 1: zdroj

Autor + ČTK = spojení, které se objevuje pod většinou zpráv. Někdy je novináři trapné další ČTK přiznávat, takže pod text napíše raději pouze své jméno (i když má stejné informace, jako kolegové z ostatních médií, jež ČTK přiznali). U Českých zpráv má člověk ještě pro čétékáčkování ještě pochopení. Proč má však být v dnešní době důležitým zdrojem pro zpravodajství ze zahraniční? Působí to, jakoby neuměli jiný jazyk než češtinu.


Ale č. 2: ověřování zpráv

V malé vesničce vydá místní policie zprávu, jež informuje o možné existenci člověka, který po ulicích pohazuje salámy se špendlíky. Ono nejisté "nejspíš" se rychle samo transformuje na "jistě" a televize Nova tam jede rychle dělat reportáž. Polemika o tom, zda taková zpráva patří do hlavního vysílacího času celostátních zpráv, je už asi zbytečná. Inu, vzrušující události žádné ověřování nepotřebují.


Ale č. 3: reklamy před videem

Při současném boji o autorská práva se divím, jak je možné, aby si médium před video, jež nevlastní, nacpalo reklamu. Navíc zdroj: Youtube.com mi přijde stejně bizarní, jako když jsem pod své první referáty psala: Wikipedia.org.


Jak to bude

Obsah je král a vždy by to ta mělo být. Coby copywriter jsem byla svědkem doby, kdy byl např. v lifestylových textech králem hlavně odkaz a o obsah zase tolik nešlo. To je však trochu jednostranné vidění. Dnes se více klade důraz na čtenost, klikání, lajkování a získání inzerentů. Nemám k dispozici čísla, ale domnívám se, že obsahu, jehož cílem je jeho čistá informační hodnota a přínosnost společnosti,  je méně, než typů komerčních. Co z toho vyvodit? Nepodléhejte lákavým titulkům, nepodloženým atraktivním a alarmujícím zprávám. Zkreslují vám svět více, než  dobře zpracované (vyvážené) a vyzdrojované obsahy. 



x

Žádné komentáře:

Okomentovat