Medium is the message... is the message... Jak čtete zprávy
a publicistické texty? Podrobujete články důkladné analýze, nebo slova zhltnete
a rychle vypustíte? Jestli mi z úvodních hodin na SNM něco natrvalo uvízlo v
hlavě, pak rozbory textů Josefa Šlerky. Jeho obliba v hledání nesmyslných
přirovnáních, barvitých slov, která o názoru redaktory někdy prozrazují víc než
je zdrávo, je zábavná a nakažlivá.
Během podzimní přednášky jsme se rozdělili do skupin a každá
dostala na starost jeden deník (MF Dnes, Lidové noviny, Hospodářské noviny,
Právo, Blesk a Deník). Naším úkolem bylo sledovat zprávy o Babišovi, Sobotkovi
a Haškovi, konkrétně v MFD. Bylo to v té době, kdy Babiš možná stále ještě
slavil druhé místo ve volbách a v ČSSD řešili tajnou schůzku členů strany se
Zemanem.
Z našeho mini výzkumu vzešlo, že Sobotkovi v té době
novináři celkem fandili a Hašek, Chovanec a spol. se snažili dostat k moci. V
textech o Babišovi bylo čtenářům po sté připomínáno jeho jmění (jako by to
někoho těšilo, ve slovníku synonym by se u Babiše objevovalo – miliardář,
multimilionář, majitel Agrofertu, šéf ANO, ministr financí, velkopodnikatel,
úspěšný podnikatel – chybí už jen mladý a krásný) a riziko
střetu zájmu. Pozorný čtenář však mohl rozpoznat i mírnou zvědavost a možná i
naději ve změnu na české politické scéně. Když později vyšlo najevo, že střet
zájmu může být u Babiše opravdu problém, vzkázal občan Babiš v jednom z rozhovorů
nezapomenutelné (parafrázováno): Věděli jste, že kandiduji s břemenem v podobě
střetu zájmů a zvolili jste si mě. Tak je máme. Sobotku i Babiše – nevýrazného
a úspěšného. Možná by stálo za to si teď udělat další analýzu.
Žádné komentáře:
Okomentovat