Heidegger se zabývá otázkou techniky v její bytnosti. K
tomu, abychom dokázali pochopit, co je to technika, měli bychom si k ní zjednat
svobodný vztah. Pokud si ji budeme jen představovat a provozovat, dokud se s ní
budeme vyrovnávat, vyhýbat se jí či odmítat, jsme k ní nesvobodně připoutáni.
Technika je dle Heideggera prostředek k určitým účelům
a konání člověka. Nazývá ji také určitým zařízením – instrumentem. Běžnou
představu o technice tak lze nazvat jako instrumentální a antropologickou.
Instrumentálním pak chápe jako prostředek k nějakému člověkem stanovenému
účelu. Techniku je podle něj potřeba také uchopit duchovně, mít jí pod
kontrolou a dokázat ji poručit. Obává se totiž, že se technika může vymknout
vládě člověka.
Co je prostředek a účel? Prostředek je to, pomocí čeho je
něco docilováno. To, co má za následek nějaký účinek, je příčina. I účel je
příčina. Příčina = kauzalita. Heidegger mluví o čtyřech příčinách –
materiál, forma, účel a uskutečnění účinku (dosažení výsledku, samotná věc,
určuje kauzalitu). Tyto čtyři příčiny dopouštění (zavinění) umožňují to, aby se
to, co ještě není přítomné, přišlo do přítomnosti. Tím pádem Heidegger říká, že
to, co se zpřítomní, již někde existovalo před tím, než do přítomnosti přišlo
(vychází z mýtu o jeskyni).
Něco však tomu, aby nové mohlo přijít na svět, musí ten
výskyt umožnit (skýtání výskytu). V případě přírody se jedná o přirozenost. Lidská
tvorba pak přirozená není a výskyt umožňuje ten, který danou věc vyrobí.
Přecházení do neskrytosti Heidegger nazývá odkrýváním.
Podle Heiddegera se však moderní
technika – strojová – chová jinak, než ta
dřívější – rukodělná. Nejde už zde o přirozené poskytování výskytu a
odkrývání, ale vymáhání. Aby vznikl džbán za doby starověkého Řecka a Říma,
nebyla od přírody vyžadováno, aby na výrobu vydávala energii. U strojových
technologií už to je potřebné. O přírodu už člověk nepečuje, ale stává se pro
něj nástrojem k získání potřebných prostředků a materiálů. Příroda je jako
dodavatel. Odkrývání je vymáhavé a řízené. Vše je připraveno k použití.
Heidegger však člověka zprošťuje viny tím, že říká, že na člověku je
požadování, aby těžil a vymáhal. Je on sám vymáhaný? Ano, pokud neodhalí
bytnost techniky, která v sobě nese člověkovu spásu – umění, které
slouží k odkrývání a nalezení skutečné povahy techniky.
Žádné komentáře:
Okomentovat